| |||
HelårsdækDet tyske blad Auto Bild har lavet en stortest af helårsdæk og den viser en klar fordel ved at vælge helårsdæk. I meget ekstreme tilfælde er helårsdæk ikke helt så gode som sommer- og vinterdæk men specielt med det forholdsvis milde vinterklima der er i Danmark, bør helårsdæk alligevel være godt nok til de fleste danske bilister. Helårsdæk er naturligvis ikke helt så gode til at sætte i gang på is/sne som vinterdæk, men hvis man (som man alligevel skal) køre fornuftigt, så er gode helårsdæk et rigtig godt alternativ. Valget af dæk kommer naturligvis også an på ens kørselsbehov - er man meget afhængig af at skulle kunne køre ud hele vinteren, så er det vinterdæk der skal vælges. På den anden side, kan man lade bilen stå i ekstremt vintervejr, så er helårsdæk et godt bud. I Danmark er det oftest mere våde veje end is/sne dækkede veje der er om vinteren. På våde veje er helårsdækket oftest langt bedre til at modstå fx aquaplaning end vinterdæk er. Endnu et argument for helårsdækket. Rendyrkede sommerdæk er under alle omstændigheder ikke en god ide om vinteren. Bremselængden forøges og risikoen for udskridninger er høj. Desuden har sommerdæk det heller ikke for godt på is/snedækkede stigninger. Som eksempel: på en fart helt ned til 40 km/t skal en bil på sommerdæk bruge ca. 60 meter, før den står stille - vinterdæk klarer det på ca. 23 meter, og de bedste helårsdæk stopper efter ca. 25 meter. Skal en bil med helårsdæk bremse ned på en tør sommervej, fra 100 km/t, skal den bruge et par meter mere end rigtig gode sommerdæk. Så igen er det et argument for at overveje om ikke helårsdæk er et godt alternativ. Auto Bild konkludere at moderne helårsdæk er et rigtig godt alternativ, da de giver gode sikkerhed under alle vejrbetingelser. Specielt er helårsdæk gode til mindre og mellemstore biler, hvor hestekræfterne er små og vægten rimeligt lav. Men det kommer naturligvis også an på kvaliteten af helårsdækket - så gå efter helårsdæk der fx anbefales i en uvildig test eller lignende. |
|