Dæktryk er en vigtig faktor for bilens køreegenskaber og for hvordan dækkene slides. Derudover er bilens brændstofsøkonomi også afhængig af det rigtige dæktryk. Man kan i ekstreme tilfælde risikere at dækkene eksploderer hvis dæktrykket ikke er korrekt.
Har man en moderne bil, kan det være at den selv fortæller dig hvis dæktrykket er for lavt. Det er smart – men derfor er det stadig godt at tjekke dæktrykket med jævne mellemrum. Specielt er det smart at tjekke dæktryk inden man tager ud på længere køreture – fx sydpå.
For lavt dæktryk
Er dæktrykket for lavt, bliver dækkets kontakt med vejen øget. Øget kontakt med vejbanen øger risikoen for skader på dækket, benzinforbruget øges og dækket slides hurtigere.
Eneste undtagelse for at køre med lavt dæktryk er hvis man skal køre i terræn – er man ude i en groft terræn øger et lavt dæktryk kontakten med vejen og dækket former sig efter terrænet.
Hvor finder jeg det korrekte dæktryk
Dæktryk for en bil finder man altid i instruktionsbogen til bilen. Der er en oversigt over hvad dæktryk der skal være i dækkene. Det dæktryk der står, er præcist afstemt med hvad dæktryk der passer til din biltype og model. Der kan også stå dæktryk på selve dækket, men det er ikke sikkert at det passer til præcis den bilmodel du køre i. Derfor: gå efter det dæktryk der står i instrukionsbogen - dvs. det dæktryk som anbefales af den producent der har lavet bilen.
Dæktryk – omregningstabel
Dæktryk kan angives i flere enheder. Her kan du se en tabel der omregner mellem de forskellige enheder.
Bar |
Psi |
kPa |
Bar |
Psi |
Kpa |
1,5 | 22 | 150 | 2,5 | 36 | 250 |
1,6 | 23 | 160 | 2,6 | 38 | 260 |
1,7 | 25 | 170 | 2,7 | 39 | 270 |
1,8 | 26 | 180 | 2,8 | 41 | 280 |
1,9 | 28 | 190 | 2,9 | 42 | 290 |
2,0 | 29 | 200 | 3,0 | 44 | 300 |
2,1 | 30 | 210 | 3,1 | 45 | 310 |
2,2 | 32 | 220 | 3,2 | 46 | 320 |
2,3 | 33 | 230 | 3,3 | 48 | 330 |
2,4 | 35 | 240 | 3,4 | 49 | 340 |